BİR SEVGİNİN ETİRAFI: FƏLSƏFƏSİNDƏ NƏ DAYANIR
(Şairə Kəmalənin "Məni bağışlama” şeirihaqqında düşüncələr)
Məniradəsiz deyiləm və yaddaşıma da arxayınam: keçmişə qaytarır məni, olmuşlarınhəsrətinə aparır və kövrəldir. Ötən əsrin 60-cı-80-ci illərinə. Kənd müəllimliyimdənBakıya gəlib aspiranturaya girmişdim, elmə və publisistikaya atılmışdım.Şairlərlə, jurnalistlərlə, yazıçılarla, pedaqoqlarla yaxın ünsiyyətim yaranmışdı.Xüsusilə, gənc yazıçılarla. Redaksiyaya ("Azərbaycan müəllimi” qəzetində çalışırdım,1976-1984), üzündə və saçlarında kənd koloritini saxlayan, iri cazibəli gözləriləməftunedici təsir oyadan, xoş səsli bir gənc xanımla tanış oldum, dedilər ki,şeir yazır, müəllimədir, fizikadan dərs deyir 31 saylı tam orta məktəbdə. AnasıPedaqoji İnstitutunun dosentidir, tanıdım... Təvazökarlıq edib şeir oxumadı, hətta"mən şeir yazmıram” – dedi. Mənim üçün "yazmıram” feili kifayət etdi ki, şairdir!Yanılmamışdım...
İllərkeçdi. İmzası müntəzəm göründü, bəstəkarlar onun sözlərinə mahnılar bəstələdilər.Və şeir kitabları işıq üzü gördü. Müəllim səriştəsilə də maraqlandım. Valideynlərvə pedaqoqlar bu gənc müəllimədən razılıq etdilər, bu səriştəsilə də sevindim."Fiziklər və liriklər” adlı geniş məqalə çap etdirdim (70-ci illərdi). İlk məsələniortaya atdım, məndən 45-50 il sonra Milli Elmlər Akademiyası "ayıldı”, mən isəxatırlanmadım... Amma mən gənc şairə – müəllimə Kəmalə Abıyevanı, onun güclühisslə qələmə aldığı şeirlərindən süzülüb gələn lirikasını unutmadım. Qəzetlərdəoxuyanda mənə gələn bir hiss də şairənin yaşadığı olmuşlara, ötənlərə və əlyetməyən nəsnələrə aşinalığıdır! Şeir dünəndir, "dünənin” xatirəsindən doğulanpoetik sızıltıdır. Şeir boş gurultu və tappıltı deyil, qulaq pərdəsinə güc gəlsin.Şeir ürəkdə qövr edən, pak sevgisini itirən sızıltıdır, amma ah – nalə dədeyil!
KəmaləAbıyevada poeziya ona görə canlıdır, misralar diridir, sözlər biçimlidir –şairin içindən gələn və bu daxili ahəngi enerjisi ilə oyadan bir nəsnədir. ŞeirKəmalə üçün bir daha geri qayıtmayan taledir, hansı ki, tale ilə zarafat etməyəsən,özündən küsdürməyəsən. "Bağışla”, "Eh, bir yanılma idi” etirafları səndən üzdöndərir. Mən A.Kəmalənin şeirlərində, düzü, sosial möhür axtarmamışam, naməlumməmurun ərköyünlüyünə gülməyini eşitməmişəm, acizanə şikayətini duymamışam,yoxsa o, məni bir oxucu kimi itirərdi. Mən isə şairənin "Məni bağışlama” şeiriniitirərdim. Nə gizlədim, şeiri ("Ədalət” qəzeti, 02.11.2019) payızın bir səhərçağında sübh vaxtı oxudum. Təsadüfdənmi, bəxtimdənmi günəş dan yerində qərartutmurdu, buludlar onun qabağını kəsmişdi, amma əbəs cəhd idi. Dünəninqayğılarından sıxılmamışdım, pəncərəmdən aydınca görünən yaşıl yarpaqlızeytun ağacları hələ oyanmamışdı, yarpaqlarını: nəvə – nəticələrini ağuşundaqoruyurdu. Bir azdan yan – yörəsində gizlənən tüstü axını yarpaqların gözləriniqamaşdıracaqdı. Mən isə Kəmalənin "Məni bağışlama” poetik yarpağınınpıçıltısını eşidirdim misra-misra və ürəyimdən keçirirdim ki, vacib idimi buşeiri oxuyum? Axı, qəzet səhifəsində "Bağışlaram”, "Külək saçlım”, "Nə qəribəhavadı”, "Getmə demədim”, "Son sevgimsən” şeirləri də yer alıb, onlar məgər sənintəştəni söndürməyəcək? Cavabım birmənalı idi? Deyə bilmərəm! Ona görə ki, buyaşımda içimi silkələdi, hər şeyə təslim olmayan xatirələrimi "təslim etdi” vəçəkilib kənarda durdu. Ona görə ki, peşiman-peşiman bir zaman içimdə doğulmuşvə ölmüş gənclik sevgimi yenidən qaytarırdı?
Nə olsun ki, sənə "bağışla”dedim.
Nə olsun qayıtdım, əlindəntutdum,
Bağışlama məni, qurbanın olum,
Məni bağışlama, qoy çıxımgedim.
Baxma, sevgi dolu baxışlarınla
Mən sənin dünyanı yıxıb getmişəm.
Sən həsrət qaldığın baxışlarıma
Özgə bir həsrəti yığıb getmişəm.
Bu,etirafdırmı, Kəmalə xanım, yoxsa poetik qüdrətin çəkib gətirdiyi xülyadır? Bəlkəheç biridir, sevən insanların son elegiyasıdır? Bu yozum da deyil. Mənim, onunhaçansa itirdiyi bir həsrətdir? Bəlkə bu, sevən bir insana məxsus enerjidir –vaxtında yanmayanda, yaxud vaxtsız sönəndə kiçik bir təmasdan zamanı çağırıbgətirir. Bəlkə bu, yalnız sevənlərə xas ali müdriklikdir – üz çevirəndə ən əzizlədiyinəbelə "Məni bağışlama” demək cəsarətinə gəlir. Mən indi də bilmirəm niyə "Mənibağışla” dedim və sanki yüngünləşdim, bu, düşündüyüm və özümə arxayın olduğumpeşimançılıq idi. Kəmalə xanım isə qadın qəlbilə etiraf edir, kişilərdən ürəyinindaha dözümlü olduğuna inandırır. O, həssas duyumla itirilmiş sevginin ürəkdəölməmiş, ruhunu – canını heç vaxt tapşırmamış bir möcüzəsinə baş əyir. Sevənbirisi (kişi) təmasa – "əlindən tutmuşuq” fiziki oyanış kimi yanaşa bilər və bunasevginin ilk simptomları gözüylə yanaşırdı. Antik filosof Platonda belə nəvazişhissiyyatın gözəlliyi kimi səciyyəlnir, dərk olunmağa səsləyir. Şərqdə isə hələməhəbbət – sevgiyə çevrilməmiş vurğunluğun ilkin əlamətləri nəzərəçarpır; əldən tutma oğlanda (kişidə) zahiri gözəlliyin cizgiləri birbaşa şüura– yaddaşa ötürülür və hissiyyata çevrilir. Təbii ki, bu fenomenal nəsnə həyata əksərənkeçirilmir, ya kişi, ya da qadın tərəfindən və bu, həsrətdə toxdayır. Şairlərdə(Kəmalə xanım da istisna deyil) həsrət anlamı poetik obrazı özündə ehtivaedir, mənəvi yaşantı olaraq maddiləşir. Şair neçə-neçə illərdən sonra bumövzuya təsadüfi qayıtmır, keçmiş sevginin oyanışı təsiri altında da olur,yaxud bir təsadüfi rastlaşma zamanı da. İkincidə,şeir daha həzin, kövrək və kədər bağışlayır; müəllifə də, oxucuyada! Bu "rastlaşma” – mən bu cür düşünürəm: Şairə Kəmalə xanım şeirinyaranması faktorundan belə unikal şeiri yaza bilmişdir, keçmişlə indisinin xəyalimüşahidəsində:
Sənin üzündəki qəmin izləri,
Mənim üzümdəki qəmdən dərindi.
Ağarmış saçların, nəmli gözlərin
Qatili olduğum ayın – ilindi.
Bəlkəbu etiraf deyil, itirilmiş sevginin – mənəvi cinayətin atributudur, bunu hərqadın şairə ümumiləşdirmək səlahiyyətinə, daha doğrusu, cəsarətinə malik olmur.Şeirin cövhərində sadəcə lirik təəssürat, içimizi göynədən pafos – poetik ehtirasdayanmır, sevən tərəflərin münasibətlərindəki fiziki görüm və ruh. Bir sevgidaşıyıcısının (oğlanın) zövqü və cinsi instikti üz-üzə gəlir və şairin fəlsəfitəsəvvüründə poetikləşir. Birincitərəf oğlan impressiv – təəssüratoyadıcı olur. İkinci tərəf – qız ondan xəbərsiz yaşlaşmış, saçları ağarmış,sevgisinə biganə qalmamış qeyri günahkarın qarşısında özünü təmizəçıxarmağı belə bacarmır. Müəllifin qəlb genişliyini, həsrətə bələnmişsevgiyə verdiyi ən ülvi qiyməti duymaya bilmərik. Şair bununla özünü sığortaetsəydi nəyi xatırladardı: emosionallığı, yoxsa intellektuallığı? Kiçik haşiyə: itirilmiş sevgi (bu,onun taleyidir) iki canla, obyektin – tərəf – müqabillərin birləşməsini –simbioz münasibətini şərtləndirir, necə ki, şairlə (ümumiyyətlə, yaradıcışəxslərlə) şeir, (poeziya) arasındakı sevgi bənzəyişi, oxşarlığı mövcuddur.Şairənin təxəyyülündə "Məni bağışla” təsadüfdən doğulmamışdır – motivləşmişdir,bu, psixoloji anların hesabınadır. Psixoloq Leon Edel yazırdı ki: "Ədəbiyyatla(şeirlə – A.E.) psixologiya ortaq zəmində yüksəlir, ikisi də insan motivlərilə,davranışları ilə bağlıdır, birinin nifrətilə ayrılmasının, digərinin sevgiləbirləşməsini incələyir”. Şairin hər iki amili nəzərdə tutması belə, əzəmimisraları ürəyində bəsləyib intellektinə ötürə bilməz, bunu yalnız ilhamıoturuşmuş şairlər yaradar. Belə bir prizmadan bircə şeiri lap "Mənibağışlama”nı necə hasilə gətirmək olar? Təsəvvür etmirəm ki, mən oxucu olaraqşeiri ruhumun çağırışında yaşamağı bacarmışam. Kəmaləxanımın o hissləri var – poeziyanın ilahi pıçıltısında yazdığına möcüzə kimibaxdım:
Ömründə yer vermə, indi sən məni
Ölən arzuların qoy arasına.
Mənim öz dünyam var qoy çıxımgedim,
Gedim xəyalların xarabasına.
Buobrazlar assosiativ çevrilmələr, sözlərin zərif ucundan sızan bənzətmələr –daha nələr – şairə – müəllifə həm nicat, həm də həsrət hissi bağışlayıb ayaqsaxlamamışdır. Belə məqamlarda gizlin deyil, qadın şairələrdə ovqat – əhval– ruhiyyə sevgi həsrətini özündə ehtiva edir, hətta onu reallıqdanuzaqlaşdırıb "xəyalların xarabalığına” aparır. Çünki qadın şairlər şeirəköklənərkən sevgi (bu, poeziyaya aiddir) hissindən asılı olur, elə bir əsəryaranır ki, oxucunun məmnunluq payına düşür. Unutmayaq ki, şair qadınlaryaradıcı enerjinin səfasını görür: meyl, ovqat azaddırsa, hələki onun poetikməhvərindən uzaqlaşmayıbsan, ürəyində doğulan və yenidən oyanan sevgisiqarşısında "köhnə yaraları” təzələmək istəmirsən. Poetik enerjisi şeiri duyğulardaifadə edir.
Bağışlama məni, başına dönüm,
Bir də bu yaralar köz bağlamaz ki.
Qoy öz günahımın oduna yanım,
Cəzam günahımdan ağır olmaz ki...
Bu poetik etirazdır iki sevən arasında, tərəflərdən kimsə nəsəbəbdənsə (yuxarıda vurğulamışdım) birgə ömür yolunu keçmək istəməmişdir,görünür, iqtidarı, yaxud iradəsi çatmaqdan qorxmuşdur, özünü fədaya rəva görməmişdir,yaxud hazır olmamışdır. Lev Tolstoyun "Anna Karenina”dakı Anna – Vronski və"Levin – Kiti” xətlərini xatırlayaq. Oxucu dərhal təsəvvürünə gətirir cütlüyünaxıracan getməyin məsuliyyətini – hətta həqiqi sevgi olsa belə. Birincixətdə həzin hissin fiziki məhəbbətə xidmətini, ikinci xətdə məhəbbətdəvalideynlik məsuliyyətinin idrakı. "Məni bağışlama” deyərkən sevən tərəfin səmimiyyətinəoxucu inanır, peşimançılığından çəkinir, daha o çağlar, o günlər... arxadaqalmamışdır, bəlkə də o ehtiraslar sönmüşdür!
Sevib qovuşmayanlar da yaşın artımında həyatın qayğıları iləəhatə olunmuşlar, o vaxt bir-birini anlamamışlar, bu günsə varlıqlarını saranmüəmmalı bir hissin baş qaldırmasını istəmirlər, əslində, heç də müəmmalıdeyil, maddiləşməmiş münasibətlərin harmoniyasıdır ki, ölməmişdir,yaşamaqdadır. Halbuki, bir zaman qeyri – rəsmi cütlər mənəvi – sosial münasibətlərinqiymətini ölçüb-biçməmişlər, lakin fiziki və mənəvi dəyərlərini qorumuşlar,qadın tərəf şahlığından düşməmişdir. Şairə Kəmalənin poetik hünəridir, – desəmyanılmaram!
"Məni bağışlama” şeirinin son misralarını oxumaq istəmədim– bilərəkdən, onu da kəsdirmədim səbəbi nədir? Düzü, şeirin təsirilə təhtəlşüur"qatına” düşmüşdüm, bir yandan da günəş sübhdən aralanmışdı, şəfəqlərizeytun ağaclarının yarpaqlarını dəlib budaqlardan torpağa süzülürdü. Açıq pəncərədənsəmanın buludsuz azadlığını görürdüm, bu isə məni şeirin təsirindən azad etdivə inandırdı ki.
Ömrün baharı qarlı-qış oldu,
Bir də o bahara dönə bilmərik.
Bağışlama məni, qurbanın olum,
Biz xoşbəxt hekayə yaza bilmədik.
Peşimanlamadım: şeirin poetik ruhu təbiətlə ahəng yaradırdı,itmiş sevgi qış ovqatında qalmışdı, əli bahara çatmırdı. Qarşıda isə yaz gəlirdi,beləcə fəsillər bir-birini əvəz edir, təzələnir. Sevgisə... Təzələnmir. Nəyaxşı belədir, yoxsa "Məni bağışlama” şeiri qələmə gəlməzdi, poeziya isəyalnız itirərdi! Kim axtaracaqdı onu: Kəmalə xanım Abıyeva, yoxsa bir oxucu?!Kim belə bir möcüzəli poetik hekayəni yazacaqdı?! Bu cür şeiri ilahidən payolan, yaradıcılığına hörmətlə yanaşan şairə xanım Kəmalə yarada bilərdi.
Yaradıcılıqmürəkkəb və dolanbac işin son mərhələsi, dağınıq, səpələnmiş fikirlərin,ideyaların, dəlillərin bir-birini bağlayan nostalji hisslərin əks-sədasıdır.
09.11.2019