Ehtimalmı, həqiqətmi?..
Tədqiqatçı Araz Şəhrilinin (Abbasov) "Səfəvilər: paralellər... ehtimallar...həqiqətlər” kitabının birinci hissəsində Əhəmənilər İmperiyasının qurucusuBöyük Kirlə Səfəvilər dövlətinin banisi Şah İsmayıl Xətai arasında mövcudolan 70-ə yaxın paralel sadalanır. İkinci hissə həmin paralellərin mümkünrasional izahı ilə başlayır. Müəllif bir neçə variant təklif edir: təsadüflər,təhriflər, ənənələrin yaşaması, oxşar coğrafi-siyasi məkanda fəaliyyət, genetikəlaqə...
Dünyatarixində mərhəmət və ədalət simvollarından biri sayılan hökmdarı sovettarixşünaslığı azərbaycanlılara və Orta Asiya xalqlarına düşmən kimitanıtmağa çalışırdı. Sözsüz ki, bu, səbəbsiz deyildi. Ola bilsin,imperiyanı idarə edənlər bizə məlum olmayan bəzi sirləri bilirdilər. Beləfərziyyə var ki, Avropa və Asiyanın hökmdar sülalələrinin, zadəgan nəsillərinin,eləcə də peyğəmbərlərin əhəmiyyətli bir hissəsinin, bəlkə də mütləq əksəriyyətininşəcərəsi ata və ya ana xətti ilə məhz Böyük Kirə bağlanır. Şah İsmayıl Xətai iləBöyük Kir arasındakı paralellərdən bəzilərini bəlkə də bu müddəa ilə izahetmək olar! Yüzlərlə paralelin sadalandığı bu əsərlə tanış olanda düşünürsənki, tarixin təkrarlanması müəyyən qanunauyğunluqlara əsaslanır və sistemlixarakter daşıyır. Müəllifin təqdim etdiyi və məntiqi cəhətdən əsaslandırılmışfaktlar göstərir ki, Səfəvi sülaləsini hakimiyyətdən salmış Nadirşah Əfşarın həyat yolu Əhəməni İmperiyasının varlığına son qoymuşMakedoniyalı İsgəndərin həyat yolunun, XIII əsrdəki Monqol–Xarəzm münasibətləriVI əsrdəki Göytürk–Abdalı (Eftalit) münasibətlərinin, VIII əsrdəkiƏməvi–Abbasi qarşıdurması isə III əsrdəki Ərsaki–Sasani qarşıdurmasının təkrarıdır.
Həmçinin Böyük Kirin mənsub olduğu qədim parslarınvə bulqar türklərinin bir qolu olmuş qədim barsillərin adlarının bir-birinə bənzəməsinitarixşünaslıq təsadüf kimi qəbul edir. Lakin hər iki qədim xalqın əsas rəmzlərinədiqqət yetirsək, tamamilə fərqli nəticəyə gələ bilərik.
Qədim parsların rəmzi
Qədim barsillərinrəmzi
Qədim barsillərinrəmzi
Digər misal... Tur Heyerdal Skandinaviya xalqlarının ilkin vətənininAzərbaycan olduğunu sübut etməyə çalışırdı. Görəsən, bu iddia yalnız norveçlilərinulu babalarınamı aiddir? Bəs qədim romalıların mifik əcdadı sayılan Romulun mənsubolduğu xalqın alban adlanması, Romulun ikinci adının Kuris olması nə iləizah edilə bilər? Yenə də "təsadüf”lə? Axı Böyük Kirin adının əsl forması Küruşvə ya Kureşdir, qədim parsların isə İran körfəzi sahillərinə Azərbaycanınindiki Gəncə–Qazax bölgəsindən, sonradan Albaniya kimi tanınmış ərazilərdənköç etmələri ehtimalı heç də əsassız deyildir.
Böyük Kirin e.ə. VI əsrin ortalarında I Dara tərəfindən qətləyetirilmiş kiçik oğlu Bardiyanın Qaumata ləqəbi ilə e.ə. VI əsrin ortalarındaNepalda yaşadığı deyilən Buddanın Qautama qotrasının (soyadının) bir-birinəbənzəməsi və Nepalda, Hindistanın Nepalla həmsərhəd rayonlarındakı Bardiya, Baku, Bankə, Salyan, Erivan, Gorus, Kapan, Mehri,Ganja, Garamani, Urmi, İlam, Parsa, Midiya, Maday kimi yüzlərlə toponimarasındakı bağlılıq nə ilə əlaqədardır?
Vahid Azərbaycanın qurucusu Böyük Şah İsmayıl Xətaihaqqında yazılmış "Səfəvilər: paralellər... ehtimallar... həqiqətlər” əsəri sovetdövründən formalaşmış stereotipləri sözün əsl mənasında qıraraq tariximizə fərqlirakursdan baxış təklif edir. Peşəkar təhlilçi Araz Şəhrilinin tarixi araşdırmanıtəhlilin məntiqi-təfəkkür, statistik və modelləşdirmə metodlarının köməyiilə aparması, hər bir metodun tətbiqi qaydasını konkret misallar üzərindəgöstərməsi və izah etməsi bu kitabı oxucu üçün maraqlı etməklə yanaşı, həmdə gələcəkdə təhlilçi olmaq istəyənlərin tədris vəsaitinə çevirir.
Tünzalə Xəlilqızı