29 Oktyabr 2013 14:07
20864
ƏDƏBİYYAT

Ustadla söhbət

Qələmipublisistikada da şeirdəki qədər kəskin olan Xalq şairi Məmməd Arazın hələ1967-ci ildə yazdığı "Mədəniyyət hardan başlayır?” məqaləsinin başlığını oxuyubiş otağımın pəncərəsindən çölə doğru boylanıram. Düşünürəm ki, bəlkə də, böyük şairindi doğma Naxçıvanının necə olduğunu yəqin ki, bilmək istəyərdi. Və fikrimdənMəmməd Araza bir məktub yazmaq istəyi keçir: verdiyi sualları bu gününreallığında cavablandırmaq, düşündüyü məsələlərin bugünkü uğurlu həllini vəvəziyyətini çatdırmaq istəyi. Yazını tam başdan oxumağa və suallara cavabtapmağa çalışıram.

"Birşəhərin və ya əyalətin mədəni səviyyəsini necə ölçmək olar? Tikilən təzəbinalarlamı? Yox. Yaxşı yollarlamı, reklam, şüar çoxluğu, uşaqlara məhəbbət,qocalara hörmət, adamların yaxşı geyim, səliqə-sahmanıylamı? Yenə də yox!Ayrılıqda bunların heç biri bir əyalət və şəhərin mədəni səviyyəsini müəyyənetmir. Bu və ya digər şərtlərin hamısı bir yerdə bir-birini tamamladıqda, biridigərinə təkan olduqda mədəniyyət yaranır, inkişaf vüsət alır”.

Doğrudur,ustad! Bizim qloballaşma əsrində "mədəniyyət” sözünün özü belə, o qədərqloballaşdı ki, bəzən bu, mədəniləşmədən çox qeyri-mədəniləşməyə aparıbçıxardı. Əvvəllər "mədəniyyət” adı altında sizin dedikləriniz düşünülürdü.Əslində, indi də elə o düşünülür... Amma, əslində... Hərdən isə "mədəniyyət”adı ilə təlqin olunanlar, el dilində desək, sırınanlar da olur. Mirzə Fətəlinin"Müsyö Jordan”ındakı söz olmasın, "biz başımızı qırxarıq, onlar başlarına tükqoyarlar, ...bizdə çox arvad almaq adətdir, Parisdə çox ər almaq”. Arada bizədə təlqin edirlər ki, bəs "mədəniyyət” deyilən zad budur. Amma nə yaxşı ki,dünyaya öz mədəniyyətimizlə təqdim olunmağın əhəmiyyətini bilənlər,milli-mənəvi dəyərlərimizin hamisi, qoruyucusu olan insanlar da var. İndi müasirləşənNaxçıvanda nəinki mədəniyyətimiz qorunur, eyni zamanda unudulmuş, tarixinsəhifələri arasında itib-batmaqda olan dəyərlərimizin bərpasına ciddi diqqətyetirilir.

"Otikilən təzə binada adamlar necə yaşayır, qonşuluq münasibətləri necədir? Yaxşıgeyim-keçimli müasir adam qonşusunun dar günündə qapısını bərk-bərk bağlamırki? Bir yetim uşağın taleyinə öz uşağı kimi yanırmı?”

Ustad,Naxçıvan təkcə abadlaşmır, təkcə gözəlləşmir, həm də günbəgün, saatbasaat,dəqiqəbədəqiqə böyüyür. Əvvəllər Naxçıvan şəhərindən çıxıb Şıxmahmud kəndinəqədər gedərkən yol boyu insana rast gəlmək, bir tikili görmək yola çıxanyolçunu sevindirirdisə, indi artıq az qala bu iki məntəqə bir-birinə birləşib.Sovetin beynəlmiləlləşmə adı ilə bura təkəmseyrək köçürdüyü "oğrular” burdangedəndən sonra artıq Naxçıvanda qapını bağlamaq kimi bir adət qalmayıb. İndiNaxçıvanda əhalinin sosial-rifah halı daha yüksək səviyyədədir. İnsanlar qapınıçəkib bərk-bərk bağlamağa ehtiyac duymurlar. Onlar özlərinintəhlükəsizliklərindən, asayişdən əmindirlər.

"Naxçıvandaaz qala hər binaya bir çayxana yapışdırılıb. Bir qoca kişi elə çayxanalarınbirində zarafatla dedi: Naxçıvanda çayçılar nazirliyi təşkil etmək lazımdır.Bəzən elə səhər gözünü açıb görürsən ki, evinin böyrünə bir çayxana söykəyiblər.Bir yekə çayxana da mərkəzi kitabxananın binasında yerləşir. Qırmızı tuf daşdantikilmiş binanın bir tərəfini nəğməkar samovarlar yavaş-yavaş qaraltmaq işi iləməşğuldurlar”.

Sizinixtisasınıza uyğun terminlə ifadə etsək, bir zaman antisanitariya vəziyyəti iləmüxtəlif cür xəstəliklər vulkanının episentrinə çevrilən çayxanalar indiyoxdur. Əvəzində isə şəhərdə normal çay evləri insanlara xidmət göstərir.Yəni kimə, harda, necə gəldi samovar qoyub qaraltı işləri ilə məşğul olmağaicazə verilmir. Çayxana açdınsa, normal şəraitə, insanların sağlamlığınacavabdeh olmalısan. Düzdür, bəzən çayxana təfəkkürü ilə mətbuata gələn adamlarsevimli məkanlarının qoxusu üçün darıxıb, ötən günlərin xiffətini çəkirlər.Hətta əllərini "vicdanlarına” qoyub yazırlar ki, Naxçıvanda bir dənə də olsunçayxana-filan yoxdur. Amma bu fikirləri səsləndirərkən "çayxana” sözündənəvvəl "antisanitar vəziyyətdə olan” birləşməsini yazmağı unudurlar. YoxsaVətənin ən ağır günlərində hərbi hissədən çıxıb veyl-veyl gəzməklə Vətənə xidmətedən bu "vətənpərvərlər” elə səhvə yol verməzlər axı! +7 rezuslu eynək dətaxmırlar ki, görmə qabiliyyətləri məhduddur deyək.

"Naxçıvankimi bir şəhərdə bir dənə də olsun, gənclər klubu, kafesi, şahmat yeri yoxdur.Kafe açmaq təşəbbüsündə olan tapılıb, ancaq bir vaxt ayılıb görüblər ki, kafedönüb olub kababxana. Son iki ildə 15 qəlyanaltı tikilib. Təkcə bir küçədə 13qəlyanaltı, aşxana, restoran saymaq olar. Bunların hamısının menyusu olduqcakasıbdır, əsasən, kabab, ya da lüləkababdır. Görürsünüzmü, kababxana açmaq necəasandır, kafe açmaq çətin”.
Ustad, indi Naxçıvanda vəziyyət fərqlidir. Günü-gündən gözəlləşən, abadlaşanqədim diyarda gənclər mərkəzləri, gənclik kafesi, əyləncə üçün normal məkanlaristifadəyə verilib. Sağlam gəncliyin yetişdirilməsi üçün müxtəlif idmanmərkəzləri, kompleksləri yaradılıb. Ötən əsrin 70-ci illərində arzuladığınızŞahmat Mərkəzinin binası indi Naxçıvan şəhərinin mərkəzində əzəmətlə ucalır.Nəinki Naxçıvan şəhərində, rayonlarımızın hər birində şahmat məktəblərifəaliyyət göstərir. Bu məktəblərin yetirmələrinin səsi-sədası nəinki ölkədən,ölkəmizdən kənardan da gəlməkdədir. Necə deyərlər, paytaxt Naxçıvan şəhərindəkiŞahmat Mərkəzinin, rayonlarımızda tikilən şahmat məktəblərinin yaraşıqlıbinaları görənləri, idmançılarımız isə rəqiblərini "mat” qoyur. O zaman hərtinbaşı qurulan qəlyanaltıları və kababxanaları indi müasir restoranlar vəkafelər əvəzləyib.

"ƏgərNaxçıvana gələn bir qonaq xəstələnsə, dərmanını süd desələr, heç bir mağazadatapmazsan. Halbuki Naxçıvanın bütün rayonları maldarlıqla məşğuldur”.
Ağartı məhsulları barəsində indi bolluqdur. Naxçıvanda indi ənyüksəkkeyfiyyətli və çeşidli digər məhsullarla yanaşı, süd məhsulları daistehsal olunur. Rayonlarda maldarlığın inkişafı, mal-qaranın cins tərkibininyaxşılaşdırılması üçün ardıcıl tədbirlər görülür. 
"Dünən geriyə qayıdan deyil. Amma dünənin yaxşı adət və ənənələrinihəmişə geri qaytarmaq olar. Yaradıcı gənclərin yeganə istinadgahı olan "Şərqqapısı” qəzetinin poliqrafiya keyfiyyətindən oxucular gileylənirlər. Hələ1958-ci ildə Naxçıvanda mətbəə tikilməsi haqqında qərar olub. 1966-cı ildəhəmin mətbəənin özülü qoyulub, sonra da özül zibilxanaya dönüb”.
"Şərq qapısı” qəzeti yenə də gənclərin, yaradıcı insanların əsasistinadgahıdır. İndi bu qəzetin ətrafında toplaşan gənclər və ziyalılar gününən aktual mövzularına toxunmağa, muxtar respublika həyatını daha yaxşıişıqlandırmağa çalışırlar. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi Sədrinin"Naxçıvan Muxtar Respublikasında dövlət mətbuat orqanlarının maddi-texnikivəziyyətini yaxşılaşdırmaq tədbirləri haqqında” 2000-ci il 29 mart tarixliSərəncamından sonra "Şərq qapısı” qəzeti özünün yeni inkişaf mərhələsinə qədəmqoyub, qəzetin maddi-texniki bazası gücləndirilib, bu qocaman mətbuat orqanınınnormal fəaliyyəti üçün hərtərəfli iş şəraiti yaradılıb. 2010-cu il iyulun 22-də– milli mətbuatımızın yaranmasının 135-ci ildönümü günündə böyük dövlətqayğısının bariz ifadəsi kimi qəzet redaksiyası üçün yeni bina istifadəyəverilib, qəzetin rəngli nəşrinə başlanılıb. Hazırda qəzet həftədə beş dəfəyüksək poliqrafik keyfiyyətlə çıxır. İndi bu qəzeti nəinki muxtar respublikada,yaradılmış internet saytı vasitəsi ilə bütün dünyada oxumaq mümkündür.

Naxçıvandafəaliyyət göstərən "Əcəmi” Nəşriyyat-Poliqrafiya Birliyi təkcə qəzetlərimizindeyil, müxtəlif kitab, jurnal və broşürlərin çapı üçün ən müasir texnikiimkanlara malikdir.

"Naxçıvanisti olan yerdir. Yay aylarında göydən od tökülür. İstirahət günləri camaatəylənməyə yer tapmır. Şəhərdən çox da uzaq olmayan Uzunoba gölünə adamburaxılmır. Bu nədir? Bu qanunu kim qoyub? Madam ki, camaatın istirahətinəşərait yaratmırsan, gedənlərə avtobus vermirsən, nə üzlə "əyri yolla” gedənmaşınların qabağını kəsirsən?”

İndi muxtarrespublikanın mövcud təbii imkanlarından səmərəli istifadə olunmaqla insanlarınistirahəti təmin edilir. Yay mövsümündə Uzunoba Su Anbarında yaradılan çimərlikəhalinin istirahətinin təmin olunması və sağlamlığının qorunması baxımındanəhəmiyyətlidir. Uzunoba Su Anbarındakı çimərlik zonasının ərazisi 2,7 hektar,qumlu sahil xəttinin uzunluğu 110, eni isə 30 metrdir. Çimərlik böyüklər vəuşaqlar üçün nəzərdə tutulan iki hissədən ibarətdir. Böyüklərin istirahəti üçünayrılan sahənin su hissəsinin dərinliyi 5, eni isə 50 metrdir. Hər il yaymövsümündə burada insanların istirahəti üçün lazımi şərait yaradılır. Əraziyəgünlüklər qoyulur, paltardəyişmə yeri və açıq avtomobil dayanacağı yaradılır,ictimai-iaşə xidməti təşkil olunur.
Nəhayətində, günü-gündən inkişaf edən Naxçıvan arzuladığınız Naxçıvanaçevrilib, böyük ustad. İndi müstəqil Azərbaycanın hər tərəfindəki inkişaf vətərəqqinin önündə bu qədim və şanlı diyar gedir. Ruhun şad olsun!

ElnurKƏLBİZADƏ

AMEA Naxçıvan Bölməsi Tarix,Etnoqrafiya və Arxeologiya İnstitutunun əməkdaşı