Sirli ədəbiyyat: Söz və sükut
Atalarımızın belə bir
misalı var: danışmaq gümüşdürsə, susmaq qızıldır. Bəlkə də atalar bunu sözün qüdrətini
gizləmək, tilsimini qorumaq üçün deyiblər. Çünki sözün hansı qüdrətə malik
olduğunu, nələrə qadir olduğunu da onların özündən yaxşı kim biləcəkdi ki? Yoxsa
"Söz var baş kəsər, söz var savaş” hikmətinin hansı gücü daşıdığına işarə
etməzdilər. Bəşəriyyətin bu günə kimi kəşf etdiyi ən güclü silah elə məhz
sözdür. Onun varlığı, yaşamı da sözə bağlıdır ki, onsuz nə gündəlik nitq, nə
ədəbiyyat, mədəniyyət, elm, təhsil, siyasət mövcud ola bilməzdi. Bu gün "Sirli ədəbiyyat"da onun ən əsas vasitəsi olan SÖZ-dən bəhs edəcəyik.
Bütün müqəddəs kitablar
sözün hikmətini xüsusi vurğulayıb, onu müqəddəsləşdiriblər. Dini rəvayətə görə, mələk Cəbrayıl Məhəmməd Peyğəmbərin gözünə görünəndə ona yaşıl ipəyin üstündə yazılmış alov
kimi yanan sözləri göstərib "Oxu” demişdi. Müqəddəs İncildə də sözə ilahilik
verilir: "Əvvəlcə söz yarandı, sonra Tanrının sözü oldu, nəhayət söz Tanrıya
çevrildi”. Maraqlıdır ki, Allahın elçiləri başda olmaqla, seçilmişlərin böyük
əksəriyyəti şair olublar. Sözü nizama çəkib qüdrətə mindiriblər. Amma Müqəddəs
Quranda şairlərə yanaşma birmənalı deyil. "Şüəra” surəsində şairlər haqqında belə
deyilir: "Şeytanların kimə nazil olduqlarını sizə xəbər verimmi? Onlar hər bir
yalançıya, günahkara nazil olarlar. Şeytanlar mələklərdən oğrun-oğrun
eşitdikləri adda-budda sözləri onlara təlqin edərlər. Onların əksəriyyəti
yalançıdır! Kafir şairlərə gəlincə, onlara yalnız azğınlar uyar! Məgər
görmürsənmi ki, onlar hər bir vadidə sərgərdan gəzib-dolaşırlar? Hər tərəfə
meyl edir, birini yalandan mədh, digərini isə əbəs yerə həcv edirlər!” Düzü,
bir şairə olaraq, hər dəfə məlum surənin son ayələrini oxuyanda utanıram.
Həqiqətən də şairlərin böyük əksəriyyəti ta qədimdən ya sərgərdan gəzib-dolaşıblar,
ya da yalandan mədh, həcv ediblər. Amma nüansa diqqət: əksəriyyəti deyilir, hamısı yox!
Çünki sözün ilahi qüdrətini dərk edən, zənginlik vəd edən mədhiyyədən, nifaq
salan həcvdən uzaq duran müdrik şairlər olub ki, onlar sözü Tanrıya ucaldıb, Tanrının sözünü
vəsv ediblər.
Bəlkə də günümüzdə söz öz
qüdrətini itirib, çünki sözün mənbəyi olan düşüncə kasadlaşıb, başqa sözlə,
devalvasiyaya uğrayıb. Onun yerinə isə qabaqcadan təlimatlandırılmış texnika
önə çıxıb. Bu gün bir-birimizə dediyimiz ən məhrəm söz, sevgi məktubları ürək
pıçıltılarından deyil, hazır mesaj qutusundan gəlir. Bu isə qarşı tərəfdə heç
bir reaksiya, təmas yaratmır. Bəli məhz təmas! Sözü araşdıran təkcə ədiblər, şairlər
deyil, xüsusi mütəxəssislər də var ki, onlar bəşəriyyətin ən böyük kəşfinin
gücünü sınağa çəkib, onun insana təsirini dəfələrlə yoxlayıblar. Sadəcə, adi
bir limon sözünü yazaq. Özümüzdən asılı olmadan o limonun görünüşünü, dadını,
hətta qoxusunu hiss edəcək, dodağımızı büzəcəyik. Mütəxəssislərə bu məsələdə, əslində
ehtiyac yoxdur, bir-birimizin yanında bütöv günü hansısa xəstəlikdən danışaq,
növbəti günlərdə sözün təlqin etdiyi həmin xəstəliyə tutulacağımızı görəcəyik,
əksəriyyətimiz bunu yaşayıb. Odur ki, böyüklərimiz "yaxşı söz danışın ki, yaxşı
olsun" deyəndə, heç də səhv etməyiblər. Ən adi maqlar belə ilk iş olaraq
sevgisinə çatmaq istəyən gənc qızlara həmin adamın adını dəfələrlə yazıb,
ucadan səsləndirməyi, ürək sözlərini deməyi tövsiyə edirlər. Söz vasitəsilə
hətta nitq qabiliyyəti olmayan vəhşi heyvanlar ovsunlanıb, bitkilər cücərdilib.
Nəticəsi xoşagəlməz olsa da, bir otaq bitkisinə dərdlərinizi, qorxularınızı
sözlə ifadə edin. Bunu bir neçə gün təkrar söyləyin. Ən uzağı bir həftə ərzində
həmin bitki quruyacaq. Bunun əksini qurumaqda olan, inkişaf edə bilməyən
bitkidə sınayın. Tezliklə yaşıllaşıb, çiçəkləyən bitki gözünüzü-könlünüzü
oxşasın. Eyni təcrübəni su üzərində də dəfələrlə həyata keçiriblər: bir stəkan
suyun yanında acıqlı danışın, söyüş söyün, suyun bulanıq olduğunu deyin, yəni
stəkanda "fırtına” yaradın. O da əvəzində zəhər-zıqqım olsun. Bunu alimlər
sübuta yetirib, mənim qədər sərt və kobud şəkildə dilə gətirməsələr də, suyun
tərkibinin dəyişdiyini, ziyanlı olduğunu isbat ediblər.
Sözü iki kateqoriyaya
bölürlər: öldürücü sözlər, həyatverici sözlər. İlk kateqoriyanı zəhərli ox kimi
təsvir edib bura: bəla, xəstəlik, kədər, ölüm, ayrılıq və s. neqativ təsirli
sözləri aid edirlər. Bu sözlərin əhatəsində olan insanlar, əlbəttə ki,
sadalananların da ağuşunda olacaq. İkinci kateqoriya isə: sevinc, səadət,
gözəllik, sevgi, şadlıq, uğur və s. sözləri özündə birləşdirib nikbin ruha
köklənir. Odur ki, həyatını yeniləmək, bədbinlikdən, uğursuzluqdan çıxmaq
istəyən insanlar ilk növbədə öz nitq lüğətində dəyişikliklər etməlidirlər. Həm
özlərinə, həm də başqalarına bu sözləri ünvanlamaqla ruhi dinclik tapacaq, ətraflarında
da müsbət aura yaradacaqlar.
Söz tarix boyu bütün
natiqlərin təlqin vasitəsi olub. Antik dövrlərdə xüsusi natiqlik məktəbi olardı
ki, bu dərəcəni bitirməyənlər ustad səviyyəsinə qalxa bilməzdilər. Çin,
Babilistan, Hindistan, Yunanıstanda xüsusi natiqlik məktəbləri olsa da, natiqlik
sənətinin, nitq mədəniyyətinin əsl vətəni qədim Yunanıstan olub. Sokrat,
Demokrit, Aristotel, Esxil, Siseron və b. natiqlik məktəbinin təmsilçiləri olmaqla
yanaşı, həm də nitqin nəzəriyyəsini, sistemini yaradıblar. Sonrakı dövrlərdə
Konfutsi, Qandi və b. kimi natiqlər öz ideyalarını məhz nitq, söz vasitəsilə insanlığa
aşılayıblar. Şərqdə Nizaminin, Nəsiminin, Füzulinin, Mövlanənin məğlubedilməz söz
"qoşun”u bütün zamanlarda ordusunun zəfərini bəşəriyyətə daddırıb. Sözün hər
hərfi qədim mətnlərdə, divanlarda məna və ya simvol daşıyıb. Gələcəkdə
zəmanəmizdə yazılmış kitablar təhlil olunarkən nə anlaşılacaq, bilmirəm. Çətin
ki, sətiraltı mənası, simvolik əhəmiyyəti olmayan, mənası üzdə olan fikirlər gələcək
nəsillərə nəsə desin. Amma yuxarıda adlarını çəkdiyim müəlliflər və onlarla
başqalarının əsərlərinin bu gün də oxunması, onların təhlili üçün xüsusi
məktəblər, institutlar yaradılması təsadüfi deyil. Hər sözünün çəkisi bir kitab
ağırlığında olan dahilərin demək istədiklərini illərdir araşdırsaq da, tam
ilahi mətni hələ ortaya çıxara bilmirik.
Qayıdaq ataların susmağa verdiyi
qızıl dərəcəsinə. Əlbəttə, müdriklərə yol göstərən uzun illərin təcrübəsidir. Bəzən
yerində susmaqla fəlakəti önləyib, bəzən də müalicə ediblər. Məhz müalicə! Çünki həddən artıq danışmaq ağız, çənə, nəfəs
yolları, boğaz xəstəliklərinə səbəb olur ki, bunu da sırf susmaqla, düzgün
nəfəs terapiyası ilə sağaldıblar. Qədim salnamələrdə nəfəs – həyat mənasına
gəlirdi. Ürək, ciyər və ruhu əlaqələndirən zəncir hesab olunurdu. Çox danışmaq
isə nəfəsin sui-istifadəsi, ruhun narahatlığı demək idi. Bu günə qədər də şaman
və buddist kahinlər həftənin bir gününü sükut günü edirlər. Həmin günü ən vacib
sözlər belə işlədilmir, sakitçiliyin pozulmaması üçün tənha güşəyə çəkilirlər.
Hesab olunur ki, bir günlük sükut ömrün bir həftəlik uzdılması deməkdir. Hətta
Hindistanda mistik cərəyan var: Muni. Bu cərəyana aid olanlar ümumiyyətlə
danışmaqdan imtina ediblər. Nəticədə isə həmin insanlar yüz ildən artıq yaşayır və
bu müddət ərzində heç xəstələnmirlər. Ümumiyyətlə, hind mistikasında nəfəs və
onun düzgün idarə olunması xüsusi əhəmiyyət daşıyır, günümüzdə də yoqlar nəfəs
sayəsində insan orqanizminin sağlam, formada qalmasına xidmət edir. Bəzən,
sükut da insanı yaxşı natiq edə bilər. Necə? Məsələn, mənasız söhbətin
cavabında susub gülümsəmək, əsassız tənqidə cavab olaraq kəskin baxışlı
susqunluq özü böyük nitq deyilmi? Həm də müəmmalı: qarşındakı insanın fikri
haçalaşır ki, görəsən bununla sən nə demək istəyirdin? Hərdən faciəylə üzləşmiş
insanı susub qucaqlamaqla, qəlbindəki ən həssas duyğuları onunla paylaşırsan.
Xanımların nəzərinə: susqunluqla daha çox diqqət çəkmək mümkündür. Nənəm həmişə
qız nəvələrinə deyərdi: "Az danışın ki, səsinizi eşitməyə can atsınlar, az
gülün ki, gülüşünüzün həsrətini çəksinlər”. Düzü, nə barədəsə danışmağa həmişə söz tapılır, nə barədə susmağa sükut tapmaq isə bir məharətdir. Əlqərəz, sözün də sükutun yerini bilmək gərək.
Hər biri öz yerində olanda ən qüdrətli vasitədir.
Şəfiqə ŞƏFA