İran filmləri qadağalara və tabulara qarşı
İran filmi 1930-cu
illərdən bəri senzuranın, təzyiqlərin və hətta sürgünlərin pəncəsində var
olmağa çalışır və bunu yaxşı da bacarır. İran filmlərinin hədəfi birbaşa
insanlar və onların həyatını ön plana çəkməkdir.
İran filminin tarixi
bütün dünyada olduğu kimi, yəni 1904-cü ildə Tehrandakı ilk film salonunun
açılışına qədər gedib çıxır. Həmin zamanlarda İran xalqı film sənətinin ilk əsərlərinə
böyük maraq göstərirdi. Amma İranın öz milli filmini ortaya çıxarmağına yarım əsr
var idi.
1925-ci ildə
ilk film məktəbinin açılışı ilə İran filmi sürətlə inkişaf etməyə başladı. O
gündən bugünə kimi film İran üçün millətlərarası arenada bir təmsilçiyə
çevrilib. Nəhayət, İran filmi cəzbedici, xaotik, duyğusal və təsirli bir film
halına gəlib çıxdı. İtaliyalı yeni realist axınından təsirlənən İranlı film
çəkənlər bir-birilərinin arxasınca dünya film tarixinə əla filmlər miras
qoymağa başladılar.
Qara ev – Füruğ Fərruxzad (1963)
Cüzam xəstəsi olduqları üçün cəmiyyət tərəfindən tərk
edilmiş bir qism insanın həyat hekayəsindən bəhs edən qısametrajlı sənədli film
olan "Qara ev”, çevrilişdən sonra İran filminə yeni bir dalğa gətirdi. 1961-ci
ildə qurulan ilk cüzam kaloniyası Behkadeh Raji-də əzab-əziyyətli bir
vəziyyətdə xoşbəxtliyin kiçik şeylərdə olmağından bəhs edir. İki qız bir-birilərinin saçlarını darayır, başqa bir
adam küçənin ortasında ayaqyalın rəqs edir, uşaqlar əllərindəki dəyənəklərlə
oyunlar oynayır. Yəni bu cüzam xəstəsi olan adamlar nə qədər də cəmiyyət
tərəfindən tərk edilsələr də, onların da yaşamalı olduqları bir həyatları var.
Filmi İncildən, Qurandan və öz yazdığı yazılardan seçdiyi hissələri səsləndirib filmə məna yükü verən Fərruxzad çəkib. Fərruxzad həm də şairdir. Hətta əksər adamalr üçün Fərruxzad İranın bu günə kimi yaşayan ən böyük və ən yaxşı qadın şairidir. Çünki o bütün qadağalara və tabulara qarşı çıxıb mövzusu arzular, sevgi və qadın baxışı olan şeirlər yazıb. İran ədəbiyyatında kişi şairlərin dominantlığına baxmayaraq bu cür gözəl qadın şair olmaq asan iş deyil. Təəssüf ki, hələ 32 yaşında ikən maşın qəzasında dünyasını dəyişən Fərruxzadın İran film tarixində cəmi bircə filmi qaldı, o da "Qara ev”.
Kərpic və ayna – İbrahim Gülüstan (1965)
İbrahim Gülüstanın ilk işi olan bu film bir taksi
sürücüsünün arxa oturacağındakı körpənin fərqinə varması ilə başlayır. Filmin
qalan hissəsi taksi sürücüsünün və sevgilisinin bu körpənin anasını axtarmağı
ilə davam edir. Qaranlıq və təsirli bir əsər olan bu film İran filminin bugünə
kimi ən çox toxunduğu mövzulardan birinə toxunur. Əxlaqi dilemmalar və sosial
qayğılar. Həyatımızın hər vaxtında
rastlaşa biləcəyimiz bu vəziyyət İran filminin mövzusuna çevrilən daha real və təsirli nümunələrlə gözümüzün qarşısından
canlanır. Körpəni anasına qovuşdurmağa çalışan sürücü və sevgilisi həm də
bir-birilərini kəşf etməyə başlayırlar.
Fellini və Antononi filmləri ilə müqayisə olunan bu
film İtaliyanın yeni realist atmosferinə nisbətən daha radikal olmağı ilə
fərqlənir. Bu filmə baxanda adam elə bilir ki, filmdəki obrazlarla əvvəllər
haradasa rastlaşıb. Gülüstanın özünəməxsusluğu, duyğusal dürüstlüyü bu filmi
daha da qüvvətli edir.Cinsiyyət və cəmiyyət qavrayışlarına daha azad çərçivədən
baxışı, özündən sonrakı İran filmlərinə ilham mənbəyi olan Gülüstanın bu filmi
tarixin ən vacib İran filmlərin biri olaraq göstərilir.
Cənnətin rəngi – Məcid Məcidi (1999)
Məcid Məcidinin bu uzunmetrajlı filmində səkkiz yaşlı
kor uşaqla tanışlığım mənə çox təsir elədi. Atası Haşim, iki bacısı və nənəsi
ilə balaca bir kənddə yaşayan Məhəmmədin atası ilə münasibətlərinə köklənən bu
filmdə Haşimin arvadının ölümündən sonra yenidən evlənmək arzusu da onların
ata-bala münasibətinə çox böyük təsir göstərir. Haşim yeni arvadının oğlu
Məhəmmədin kor olmasını yaxşı qəbul etməyəcəyindən qorxub oğlunun kor olduğunu
arvadından gizlədir. Atası hər şeyi fikirləşərək oğlunu kör bir dülgərin yanına
göndərir ki, oğluna dülgərliyi öyrətsin.
1998-ci ildə xarici dildə ən yaxşı film
kateqoriyasında Oskara namizdə göstərilən bundan əvvəlki filmi olan "Cənnətin
uşaqları” adlı filmi ilə müqayisə "Cənnətin rəngi” adlı bu filmi ata-oğul
münasibətləri ilə beynimizi daha çox yoran film kimi görünür. Bu filmi Fellinin
"La Strada” filmi ilə müqayisə edirlər. Bu filmdə rol alan bütün aktyorlar öz
obrazlarını çox gözəl bir şəkildə oynayıb tamaşaçıları valeh edirlər. Baxmağınız
məsləhətdir.
Tısbağalar da uçar – Bəhmən Qodabi (2004)
Bəhmən Qodabiçəkdiyi bu filmə belə rəy verir:
"Filmimi diktator və faşistlərin siyasətlərinə qurban
edilən dünyanın bütün məsum uşaqlarına ithaf edirəm”. 2000-ci ildə çəkdiyi "Sərxoş atlar zamanı”
filmi Kaan film festivalında "Qızıl kamera” mükafatına layiq görülən Bəhmənin
bu filmi də əvvəlkilər kimi müharibənin ortasında əziyyət çəkən uşaqları ön
plana çəkir. Film İraq müharibəsindən sonra çəkilən ilk İraq filmidir və
Amerikan işğal qüvvətlərinin də dəstəyini aldığı deyilir.
"Qurbağa” bu filmdə Kürd diasporunu ifadə edir.
Müharibəyə meyilli ölkələrə qarşı içimizdə olan antipatiyaya meydan oxuyan bu
film kürdlərin Türkiyə və İraq arasında qalmış, müharibənin içinə atılmış, köç
və soyqırım təhlükəsilə üz-üzə qalıb yaşamaq uğrundan mübarizəsindən bəhs edir.
Peyk ləqəbli bir uşağın liderlik etdiyi bir qrup
uşağın müharibə zonasındakı minaları təmizləyib Birləşmiş Millətlər birliyinə
satması bizim öz isti evimizdə oturub rahat-rahat baxdığımız bu filmin
cansıxıcı da olsa əsas mövzusudur. Bu uşaqların hərəsi yara almış və yaşamağa
çalışan minlərlə adını bilmədiyimiz uşaqları təmsil edir. Onların cəzası
istəmədikləri və başa düşmədikləri bir müharibəin ortasında doğulmaqdan başqa
bir şey deyil. "Tısbağalar da uçar” adlı bu film müharibə və uşaqlar mövzusunda
çəkilmiş ən təsirli filmlərdən biridir.
Bir nəfəsə dayanmadan, ard-arda baxdığım bu filmlər
haqqında geniş təhlil yazmaq istəmədim. Çünki bunu filmşünasların işidir. Amma ən
azından bu yazı ilə sizə çatdırmaq istədim ki, İran filmi ilə daha yaxından
maraqlanmağınız yaxşı olardı. Bu filmlərə baxmamış ölmək günah olar.